Hoppa till innehåll

Smuggler 18 Styrpulpet

Jag kände att det var dax igen att ha båt. Hade en liggande sökning på blocket på lågprisade styrpulpeter, så dök denna upp. Fick betala 20k kr vilket inte är billigt på nått sätt, men smuggler skroven är ganska högprisade.

Hjullagren på trailen var totalkörda, så jag fick hyra en biltrailer för att kunna få hem den.

Eftersom motorn sitter så långt bak ute på en utriggare och hjulen på en biltrailer sitter i mitten, så blev den väldigt svajig att köra med.

Båten är alltså en ombyggd Smuggler 18. Med utriggaren är den 6m lång, samt ca 170cm bred. Motorn som sitter på är en Evinrude 135 Starflight från 74. Denna motorn har ingen VRO dvs man får hälla oljan direkt i soppan, vilket jag tycker är bra. Som jag har läst mig till så bytte de sätt att mäta hästkrafterna från motoraxeln till propellern något år efter denna. Skulle därför gissa att effekten motsvarar en lite modernare Evinrude 115.

Då några bultar var trasiga som höll startmotorn satt den med ett montageband tills vidare, detta skall åtgärdas.
Den försinkade skruven som sitter i motorblocket har dragit sönder gängorna i blocket, detta måste också fixas.
Här är startmotorn borttagen. I en av hålen var gängorna trasiga, e en av dem satt det en avbruten bult.

Lösningen till problemen var att gänga om den ena 3/8tums gängan till m10. Den avbrutna bulten svetsade jag fast en mutter i och lyckades skruva ur. Detta gick bra och startmotorn sitter stadigt på plats.

/

Nästa steg var att kolla av drevet och kylningen. Motorn är ju gammal så tänkte att impellern skulle vara dålig. Förra ägaren hade bytt impeller så den var i bra skick!
Gjorde en ny packning till impellerhuset.
Har läst att dessa motorer kan gå varmt pga att det bildas luftbubblor i högra övre cylinderkylningen. Detta löste jag genom att gänga i en urborrad bult som jag sedan kunde koppla en slang till.
Loopade slangen över toppen av blocket för att minska risken att kylvattnet rinner direkt ut och skapar luft fickor.
Satte skvallerhålet så att det lutar snett utåt och blir en tydlig indikering på att motorn kyler.
Första testet kopplat direkt till en vattenslang.
Nästa sak som gjordes var att byta hjullager på trailern. Lyckades hitta 2 olika bilmodeller som tillsammans hade de storlekar på lager som jag behövde. Kunde därför beställa dem billigt från Autodoc. (de har bara modellsök, inte storlekssök)
Svetsad och slipad.

Nu till det som gäller själva båten. På fördäcket satt det ett grabbräcke som hade gått sönder. Jag tig-svetsade ihop det igen.

Bockade till en vinkelprofil av rostfritt stål från en ikea duschhylla Denna monterar jag under golvet i fören vilket gör räcket mer stabilt.
Borrade hål för kablaget som tidigare bara hängde på utsidan. I den bakre delen ser ni även att jag svetsat dit ytterligare stag mellan bottenplattan och rören.
Ratten satt för långt ut från instrumentbrädan vilket gjorde att man inte kunde fälla upp sitsen.
Det fanns en del tråkiga hål i instrumentbrädan också.
När jag var på tippen så hittade jag ett gammalt ark durkplåt som skulle slängas. Sågade till det som instrumentbräda. Lyckades även montera ratthydraulpumpen på baksidan vilket gjorde att ratten sitter bättre nu.
Hade ingen bra bild på detta men jag monterade plåt även på toppen. Dess utom monterade jag trimplans-swicharna och en elpanel med us och voltmätare.
Tyckte inte att fartreglaget satt särskilt tillfredsställande då kablarna gick rakt igenom sittbrunnen. Valde därför att leda ned dem under golvet som syns på bilderna ovanför.
Även kablaget var rörigt till en början.
Rensade ur det värsta i svinet. Monterade marinplyfa som stödkanter att lägga golvskivan på.
Lät dessa bitar gå hela vägen bak för att kunna skruva dit vertikala skivor också.
Drog på lite vit färg efter en rejäl tvätt i kölsvinet. Ytterligare lager las på efter detta för att få bra täckning.
Ser iallafall lite mer trevligt ut än innan.
Med inredningen någorlunda klar var det dax att hänga på motorn.
Hakade av motorn från bocken med denna byggställning. Backade sedan bak båten tills att den gick att koppla på.
Motorn på plats och dax att fixa styrningen. Här syns också att jag har renoverat drevet.
Var tvungen att bygga en specialbult för att det skulle gå att fälla upp motorn utan att styrningen skulle vara i vägen.
Har inte så mycket bilder på slutresultatet, men här syns det att båten används.
Det blev en trevlig säsongspremier