BMW 320 E46 Billjudsbygge

På min första bil sedan körkort ville jag ha ett rejält ljudsystem. Jag valde några relativt billiga element och caddade upp en låda efter måtten som fanns i bmw’n. Jag valde att ha både baffeln och baksidan lutad för att få lådan att smälta in så bra som möjligt i bilen.

Här är cad modellen, har för mig jag ritade det i Autodesk Inventor.
Påbörjat låtbygge.
Hål för portar och element urfrästa med handöverfräs. Det sitter täta mellanväggar för att kunna spela ur endast ett element i taget om så önskas.
Nästa steg var att kl än lådan, valde högtalar-matta på kanterna och orange vinyl runt om. Jag sågade spår med cirkelsågen för att kunna sticka in vinylen och mattan och få en snygg skarv.
I terminalen är två element kopplade parallellt till en kanal, det andra elementet inkopplat i den andra kanalen.
Ringarna runt porten sitter där för att man skall få en känsla av att portarna är riktigt stora.

Då var det dax att tillverka ett nytt bagagerumsgolv så att slutstegen blir synlia.

Här är racket som slutstegen kommer få sitta på under bagagerumsgolvet.
2st budget 1000w class D steg samt en 1F kondensator.
Här har jag då sågat ut en träskiva som ligger i linje i höjdled runt om. Behöde tunna ned ytterkanterna på skivan för att uppnå detta.
Lite plexiglas på plats för att saker inte skall ramla ned.
Målad på baksidan och inklädd med högtalarmatta. Valde ett sätta ett extra lager trä ovanför urskärningen för att få lite stabilitet.
Anledningen till att det blev så många skruvar är för att få ett antal som var jämnt delbart för varje sträcka på formen.
Plattan för stegen kläddes in med samma tyg. Klammern till kondensatorn är plexiglas uppvärmd med varmluftspistolen och sedan böjd för hand.
Testmonterat för första gången. För övrigt går det att se batterispänningen på kondensatorn vilket kan vara praktiskt.

Då var det på tiden att dra kablar från batteriet till slutsteget. Som tur är så sitter batteriet bak på E46’or

Monterade en säkringshållare vid batteriet.
35mm^2 Jordkabel inklädd med kabelstrumpa blev minus kabel.
Kabeldragning från H-E till baslådan.
Jag var noga med att klä in kablarna för att det inte skall bli några skavsår på dem.
Drog en extra cat5 kabel ifall man i framtiden ville utvidga systemet med några extra funktioner.
Flyttade ned klimatkontrollen till det föredetta förvaringsfacket, detta gjorde plats för en eftermarknadsstereo från E-bay.
Slutresultatet i bagaget. Plexiglaset har hunnit bli repigt då jag har använt bilen ett tag.